Top
Wat is Curilion?

Curilion is een door de overheid erkend Zelfstandig Behandel Centrum (ZBC), gespecialiseerd in de integrale vrouwenzorg. Dat betekent dat er niet alleen gynaecologen werken, maar ook een urogynaecoloog (gespecialiseerd in zowel de urologie als de gynaecologie), (bekken)fysiotherapeuten, diëtisten, seksuologen en psychologen. Al deze professionals werken op indicatie nauw met elkaar samen.

Voor welke zorg kan ik bij Curilion terecht?

Het complete zorgaanbod van Curilion kunt u hier vinden.

Kan ik ook online adviezen krijgen van de specialisten van Curilion zonder dat ik in behandeling ben?

Een enkele keer kunnen wij een eenvoudige vraag via de mail beantwoorden. Maar veel vaker moeten wij u toch vragen om een echte intake te plannen. Serieuze medische adviezen zijn niet te geven zonder iemand uitgebreid ‘in kaart te brengen’. Wij nemen uw gezondheid serieus en stellen in samenspraak met u een zorgvuldig behandelplan op.

Kan ik ook online adviezen krijgen van de specialisten van Curilion als ik in het verleden onder behandeling ben geweest?

Ook als u in het verleden bij Curilion in behandeling bent geweest, maar u langer dan een jaar geleden de laatste afspraken heeft gehad, zullen wij een nieuwe afspraak in moeten plannen om op basis van de actuele situatie een diagnose te stellen of bij te stellen en een passende behandeling op te starten.

Wordt de zorg door Curilion vergoed door mijn verzekeraar?

Als erkend ZBC valt de medisch specialistische zorg van Curilion onder de zorgverzekeringswet. Dat betekent dat de zorg op zijn minst deels vergoed wordt door uw zorgverzekeraar. Maar omdat wij niet met alle verzekeraars een contract hebben, moet u vaak zelf de factuur van Curilion voorschieten om die vervolgens in te dienen bij de verzekeraar. De verzekeraar bepaalt welk percentage zij van de factuur vergoeden, eventueel na aftrek van uw openstaande eigen risico. Op dit moment betaalt u bij alle andere verzekeraars behalve bij de ONVZ, naast uw eigen risico dus ook een eigen bijdrage voor de zorg.

Momenteel heeft Curilion alleen een contract met ONVZ. Voor de verzekerden van ONVZ sturen wij de factuur dus rechtstreeks naar de verzekeraar en krijgt u de gehele factuur, na aftrek van eigen risico, dus vergoed.

Is de zorg door een Zelfstandig Behandel Centrum zoals Curilion duurder dan de zorg in het ziekenhuis?

Nee, onze zorg is niet duurder dan die in een ziekenhuis. Sterker nog: doordat Curilion twee keer zoveel tijd inplant voor een eerste consult en snel met andere specialisten en paramedici kan schakelen, zonder eerst nieuwe afspraken te moeten maken, besteden wij meer tijd en aandacht aan u met minder afspraken.

Maar anders dan bij de zorg in een ziekenhuis, krijgt u, wanneer wij geen contract hebben met uw zorgverzekeraar, de factuur eerst zelf in de brievenbus. En eerlijk is eerlijk: dat is voor veel mensen soms best even schrikken. Medisch specialistische zorg is niet goedkoop. Wij zijn ons daarvan bewust en proberen de zorgkosten ook niet onnodig op te laten lopen.

Hoe is de factuur van Curilion opgebouwd?

Omdat wij onder de zorgverzekeringswet vallen, zijn de facturen aan strikte regels gebonden. Onze marktconforme tarieven vindt u hier. Al onze consulten en verrichtingen vallen onder zogeheten DBC-codes (Diagnose-Behandel Combinaties) en DOT’s (DBC’s onderweg naar transparantie). De Nederlandse Zorg Autoriteit en de beroepsverenigingen van specialisten hebben in die DBC’s en de DOT’s gemiddelde prijspakketten afgesproken per diagnose en behandeling. Dat betekent dat er één prijs is afgesproken per diagnose en per traject van 90 tot 120 dagen. Afhankelijk van het aantal consulten – let op: die kunnen zowel live als telefonisch of digitaal zijn – en de noodzakelijke verrichtingen en diagnostiek, wordt de definitieve DBC-code achteraf bepaald. Bij deze DBC-code hoort een tarief. Dit tarief is dus alleen achteraf vast te stellen op basis van het aantal consulten en de mogelijke verrichtingen en diagnostiek die is gedaan. Curilion probeert altijd rekening te houden met minder consulten en meer tijd per consult en alleen de nuttige diagnostiek te verrichten, zodat we de zorg betaalbaar houden. U kunt zelf de kosten in de zorg drukken door de afspraak per mail tenminste 24 uur van tevoren af te zeggen als het goed gaat en u verder geen zorg meer nodig heeft van Curilion. Wij kunnen de zorg dan overdragen aan uw huisarts, die u heeft verwezen. Omdat het vooraf niet vast te stellen is wat de diagnose is, we niet weten hoeveel consulten u nodig heeft of welke verrichtingen we moeten doen om u van goed zorg te voorzien, kunnen we dus ook niet vooraf aangeven wat de hoogte van de factuur gaat zijn.

Wilt u per consult afrekenen zodat u niet voor verrassingen om te staan dan kunt u bij de intake kiezen voor onverzekerde zorg: u rekent dan af per consult en per verrichting. Zie ook onze tarieven voor onverzekerde zorg.

U kunt deze rekening niet indienen bij de zorgverzekeraar en deze zorgkosten gaan dan ook niet af van uw eigen risico. U kunt in de loop van een behandeltraject niet switchen van onverzekerde zorg naar verzekerde zorg of andersom. We kunnen uiteraard niet achteraf corrigeren in de Nederlandse vergoedingssystemen voor de medische zorg die al heeft plaatsgevonden en is gefactureerd.

Waarom is de grens van drie maanden na een consult zo belangrijk?

In de systematiek van de zorgverzekeringswet is afgesproken dat DiagnoseBehandelcombinaties een looptijd hebben van drie (het eerste traject) of vier (vervolgtrajecten) maanden. Alle afspraken die binnen één behandeltraject vallen, horen bij één en dezelfde DBC (lees: factuur).

Curilion zal er altijd naar streven om een behandeling binnen de kortst mogelijke periode af te handelen, zodat de kosten niet onnodig oplopen. Is het niet mogelijk om een vervolgafspraak binnen drie maanden te plannen, of zegt u zelf een afspraak af om die vervolgens later in te halen, dan kan het zo zijn dat de grens van drie maanden wordt gepasseerd. De automatische declaratiesystemen maken dan volgens de regels van de zorgverzekeringswet een nieuwe DBC aan. Let op: Curilion kan daar niets aan veranderen!

Wij proberen daar bij het plannen van vervolgafspraak – waar mogelijk – rekening mee te houden. Zeker wanneer u zelf een deel van de factuur moet betalen, wanneer u niet bij ONVZ bent verzekerd, is het goed daar zelf ook op te letten!

Wat kan ik doen als ik vragen heb over een factuur?

Als u een vraag heeft over de inhoud van de factuur kunt u die mailen naar info@curilion.nl met vermelding van uw naam, geboortedatum en factuurnummer. Over het tarief kunnen we niet ‘onderhandelen’. De tarieven staan op de website.

Hoe kan mijn werkgever bijdragen aan de zorg door ‘Curilion voor de Zaak’?

Naast de zorg door de ZBC Curilion, levert ‘Curilion voor de zaak’ ook preventie en zorg via werkgevers. Met een aantal grote werkgevers hebben wij overeenkomsten, zodat zij hun vrouwelijke werknemers vitaal en fit kunnen houden. Via uw eigen afdeling HR kunt u nagaan of uw werkgever een overeenkomst heeft met Curilion voor de zaak. Meer informatie over onze zakelijke dienstverlening vindt u hier.