Niet-gecontracteerd, wel verzekerd!
Curilion heeft geen contracten afgesloten met de ziektekostenverzekeraars. Dat betekent dat u de factuur van Curilion te allen tijde eerst zelf moet betalen, om vervolgens van uw zorgverzekeraar te horen welk deel u van hen terugkrijgt. Dat laatste hangt vooral af van uw type zorgpolis.
Natura of restitutie?
Binnen de zorgverzekeringen heeft u ooit de keus gemaakt voor een ‘naturapolis’ of een (net iets duurdere) ‘restitutiepolis’.
Bij zorg in natura wil uw verzekeraar het liefst dat u de zorg afneemt bij zorgverleners met wie zij een contract hebben. Heeft u zo’n naturapolis, dan krijgt u bij niet-gecontracteerde zorgverleners – zoals de Stichting Curilion Klinieken – maar een beperkt deel van de kosten vergoed. Meestal is dat ongeveer 70% van een bedrag dat die verzekeraar als ‘marktconform’ hanteert.
Bij een restitutiepolis krijgt u 100% van het marktconforme tarief vergoed. Wat de betreffende verzekeraar ‘marktconform’ vindt, dat bepalen zij zelf. Dit is dus niet noodzakelijk het bedrag dat de zorgverlener in rekening brengt. Maar wanneer u een restitutiepolis heeft, worden dus alle, of bijna alle kosten door de verzekeraar vergoed.
Let op: Omdat het maandelijkse premieverschil tussen een naturapolis of een restitutiepolis vaak gering is, loont het de moeite om voor een restitutiepolis te kiezen wanneer u écht vrije artsenkeuze wilt.
Verzekerde zorg? Altijd een verwijzing meebrengen!
Neemt u verzekerde zorg af van Curilion? Om voor gehele of gedeeltelijke vergoeding van de factuur van Curilion in aanmerking te komen moet u te allen tijde een verwijzing van uw huisarts, medisch specialist of bedrijfsarts meebrengen bij het eerste consult!
Onverzekerde zorg?
De meeste zorg die Curilion levert valt onder de basisverzekering; in een enkel geval betreft het zorg die alleen wordt vergoed wanneer u een aanvullende verzekering heeft afgesloten. Er zijn ook enkele behandelingen die helemaal niet onder de zorgverzekering vallen. In die gevallen zult u de factuur – die u eerst zelf heeft betaald – niet bij uw zorgverzekeraar kunnen indienen. Wij zullen u voor de behandeling altijd laten weten of het verzekerde of onverzekerde zorg betreft!
De factuur
We zeggen het zelf maar meteen: de factuur van Curilion bevat nogal wat ‘geheimtaal’. De lijsten met codes die op de factuur staan worden aan ons opgelegd door de overheid en door de verzekeraar. Die vatten alle handelingen in codes die alleen door hun computers worden begrepen. Het systeem is zelfs zó ingewikkeld geworden dat een factuur voor een op het eerste gezicht simpel consult niet meer op één A4-tje past.
Vergoeding per periode
De vergoeding van verzekerde zorgkosten wordt in Nederland geregeld via zogeheten DOT’s. Die DOT’s worden per ‘zorgperiode’ gefactureerd. De regels schrijven voor dat er pas negentig dagen na een eerste consult een factuur mag worden gestuurd.
Curilion werkt samen met infomedics
De factuur van Curilion wordt u per post toegestuurd door onze partner Infomedics.
Zoals hierboven uitgelegd moet u die factuur in alle gevallen, of het nu verzekerde of onverzekerde zorg betreft en of u nu alles of maar een deel terug zult krijgen via uw zorgverzekering, eerst zelf betalen! Op de factuur staat helder uitgelegd hoe de betaling via Infomedics verloopt.